06 November 2010

Adakah anda tahu apa itu FISIOTERAPI ???

APAKAH MAKSUD FISIOTERAPI??

Fisioterapi adlh singkatan bagi fisio iaitu fisiologi yang membawa makna fungsi dan terapi ialah bermakna penjagaan.Jadi makna fisioterapi ialah penjagaan atau pemulihan kefungsian. Di Malaysia fisioterapi dikenali sbgii jurupulih perubatan anggota @ pgwi pemulihan perubatan (anggota).

BAGAIMANA RAWATAN FISIOTERAPI DAPAT MEMBANTU PESAKIT?

Fisioterapi, yang dijalankan akan membantu seseorang kembali ke tahap fungsi fizikal tertinggi yg mampu dicapainya. Dengan tumpuan utama kepada pergerakan terkawal dan seimbang, peningkatan tenaga dan stamina untuk kebolehan bergerak yang lebih baik, fisioterapi menyediakan batu asas fizikal yang diperlukan di mana fungsi dan kemandirian lain boleh dibentuk (Nasam).

KITA AMBIL KES STROKE SEBAGAI CONTOH ::
Adalah teramat penting yang mangsa strok dirujuk kepada ahli fisioterapi secepat mungkin. Lebih cepat fisioterapi dimulakan, lebih cepat otak mempelajari semula pergerakan-pergerakan biasa, dengan itu menyusun kembali laluan-laluan deria rasa dan pergerakan ke otak.

Fisioterapi terbentuk dari berbagai kaedah untuk membantu mangsa strok mempelajari kembali cara untuk mengimbang dan bergerak. Ini termasuk melatih pergerakan, atau sebahagian pergerakan, untuk menggalakkan kedua-dua bahagian tubuh bekerjasama. Kedudukan yang betul penting untuk memastikan yang otot-otot dan sendi kekal fleksibel dan tidak sakit.

Apa Yang Dilakukan Oleh Ahli Fisioterapi?

Mendiagnosis pesakit dan menentukan kaedah rawatan yang bersesuaian. Berbekalkan latihan intensif, ahli fisioterapi dapat memberikan penilaian yang sewajarnya.
Merawat keadaan-keadaan yang berbeza menggunakan perawatan moden dan tradisional.
Mengajar pesakit kaedah senaman yang sihat.
Nasihat tentang pengendalian objek berat dan cara-cara pesakit dapat menangani kekurang upayaan mereka dalam jangka masa panjang.
Kondisi Yang Memerlukan Rawatan Fisioterapi

Masalah pernafasan, paru-paru dan kahak
Kecederaan semasa bersukan, ligament terluka dan kecederaan otot (sprains).
Kondisi ketidakupayaan seperti palsy, stroke dan distrofi otot (otot mengecut)
Masalah sakit sendi, tulang belakang dan leher
Siapa Yang Dirawat Ahli Fisioterapi?

Ahli fisioterapi mampu merawat dalam semua keadaan dan perkhidmatannya merangkumi pesakit seawal bayi baru lahir sehingga orang-orang tua yang uzur. Selain daripada itu, membantu meningkatkan kualiti hidup pesakit dewasa yang mempunyai komplikasi ataupun masalah mental. Pesakit diajar teknik releksasi dan senaman yang mampu memulihkan kecergasan fizikal dan mengembalikan jati diri (azzahrah.my)

Kaedah-Kaedah Rawatan

Elektro Terapi
Ultra Sound
Interferential Terapi
Laser
Diatermi Gelombang Pendek
Terapi Manual
Mobilisasi
Manipulasi
Urutan
Senaman Therapeutic
Rehabilitasi selepas pembedahan
Nasihat dan langkah pencegahan

No comments: