08 September 2012

Menjadi Handal Dalam Taekwondo (Part 2)

Assalamualaikum

Untuk tumbukan  & tangkisan yang lebih berkuasa, korang perlu  mengukuhkan kawasan-kawasan seperti otot  Triceps, Biseps, lengan, bahu dan belakang badan korang.

Latihan Asas Tumbukan

1-Push Ups – kerap melakukan push up (tekan tubi)adalah satu latihan Taekwondo yang bagus kerana korang  boleh melakukannya di mana-mana. Tidak perlu ke gym atau meletakkan pemberat,otot yang berkaitan adalah seperti Triceps, dada dan bahu.Korang  juga dapat meningkatkan kekuatan otot teras korang.

2-Triangle pushups - Letakkan tangan korang seperti push-up yang biasa korang lakukan,tetapi tangan dan jari rapatkan dan bentukkan segitiga. Senaman ini sangat payah,tetapi sangat berkesan untuk menguatkan otot Triceps korang.

3-Wide Push-Up - Letakkan tangan korang sejauh  yang mungkin. Ini adalah pushup lebih susah dan akan memberi lebih penekanan pada otot dada korang.

4-Clappingi Push Ups – Senaman ini sangat susah,tetapi untuk lajukan tumbukan korang kenalah buat.Push-up sambil tepuk tangan dapat  menguat kan otot dada.

5-Elevated Push up – Jika korang nak lagi susah dan mencabar lebih susah,korang cuba letakkan kaki korang di atas kerusi dan lakukan tekan tubidan jagan lupa naik kan jari sedikit dan lakukan tekan tubi.

Latihan Tumbukan Advance

  1. Bench press.
  2. Biceps curl.
  3. Pull ups.
  4. Lat pull down.(menggunakan mesin di gym)
  5. Triceps Extension.
  6. Triceps Kick Back.
  7. Bent over row with dumbbell.
  8. Dumbbell flys.
  9. Chest drip.



1-Push Ups

2-Wide Push-Up

3-Clappingi Push Ups

4-Elevated Push up

5-Bench Press

6-Biceps curl

7-Pulls up

8-Lat pull down (perlu ada mesin iniatau pergi ke gym)

9-Triceps Extension

10-Triceps kick back

11-Bent over row with dumbbell

12-Dumbell flys

13-Chest Drip


14-Triangle push up

Hurrmmmm,harap korang faham dengan latihan/senaman ini.Ohh yee,setiap senaman ini korang kena buat 10-12 reps (gerakkan) dalam 3 set.Contohnye, Push up korang kena buat 10 kali jika mampu kemudian rehat 1 minit.Itu baru 1 set,tinggal lagi 2 set dan korang perlu ulang sampai cukup 3 set.So,harap korang berjaya buat latihan nih.

I lead,You Read.