06 September 2012

Menjadi Handal Dalam Taekwondo (Part 1)

Assalamualaikum

Korang mesti nak jadi pro lah kate kan dalam dunia Taekwondo tidak kira ITF,GTF,or WTF.So,di bawah nih ada tips part 1,sebab part 2 masih dalam kajian aku(poyo kaji kate kan). InsyaAllah kalau tiada yang menghalang,aku kan post entry part 2 pulak ye,Korang try & keep doing it sebab aku dah try latihan nih,memang perit bila mula-mula buat.After  1 week,korang dah boleh bercakap sambil buat latihan nih.

So,Untuk cemerlang dalam Taekwondo korang mesti  meningkatkan fleksibiliti korang dan kekuatan .- untuk rehat yang cukup baik,tendangan dan tumbukan yang kuat. Fokus melakukan ripitasi (Ulangan)  yang banyak berbanding sekali ripitasi menggunakanpemberat  yang  maksimum. korang mesti nak kekuatan & ketahanan! Senaman kekuatan Taekwondo ni menumpukan pada tubuh badan korang,iaitu pada  bahagian upper body (bhagian atas),Lower body(bhagian bawah), lengan dan kawasan perut.

Untuk tendangan yang lebih kuat & lebih cepat dalam sukan Taekwondo, korang perlu untuk bekerja di kawasan-kawasan seperti quads anda, hamstrings & betis. Berikut adalah beberapa latihan yang boleh meningkatkan kuasa korang untuk menendang.

Latihan Asas


Latihan hamstring - Memandangkan ramai yang  mengalami pelbagai kecederaan pada hamstring dalam Taekwondo, saya juga telah mencipta senaman hamstring dengan latihan pengukuhan pelbagai hamstring Leg Curl,menggunakan pemberat. Ini akan membantu korang untuk mencapai tendangan yang lebih tinggi & lebih kuat.

  1. Barbell step-up.
  2. Barbell Lunges
  3. Calf Press.
  4. Calf faise tanpa pemberat Mesin.
  5. Calf Raise dengan mesin pemberat.
  6. Deep Knee Jumps - Berhati-hati dengan lutut anda. Jangan bengkokkan terlalu banyak jika anda mempunyai masalah lutut.
  7. Horse stance - Hanya meluaskan kaki korang, bengkok lutut korang dan HOLD tahan. Pendirian ini akan bekerja pada ketahanan dan kuasa kaki,sama seperti Sitting Stance.
  8. Knee Extensions dengan Ankle Weights.
  9.  Lunge - Gunakan berat badan anda sendiri dalam latihan ini. 
  10. Step-Up.
  11. Single leg Squat.
  12. Squat Thrust - Teras mencangkung membantu untuk membina kuasa kaki serta bekerja di kawasan-kawasan lain badan korang (iaitu dada). Ini adalah satu usaha yang meletihkan namun saya"nikmati" dalam Latihan Kadet Bomba Sukarelawan.
Contoh:-

1-Barbell step up

2-Barbell Lunges

3-Calf Press

4-Calf Raise dengan pemberat


5-Deep Knee Jump

6-Horse Stance

7-Knee Extensions dengan Ankle Weights

8-

8-Step up

9-single leg squat

10-Squat Thrust

11-Lunges