06 April 2013

Masa untuk Yas mengumpulkan Protein dan kurangkan Karbohidrat.

Assalamualaikum

Protein.,yup! Apa itu protin? Karbohidrat?Lemak?Mineral?Vitamin? dan lain-lain.Terlebih dahulu Yas akan explain Protin dan Karbohidrat saja untuk anda dan diri ini.

Protein memainkan peran utama dalam memastikan kesehatan tubuh Anda.fungsi utama protein termasuk membangun dan memperbaiki jaringan tubuh, regulasi proses tubuh dan pembentukan enzim dan hormon.Protein membantu dalam pembentukan antibody dan melawan infasi dalam badan manusia.

Fungsi  Lain Bagi Protein:-

  1. Membentuk dan mengganti sel.
  2. Menjaga kekebalan tubuh.
  3. Sumber gizi dan kalori.
Protein tinggi sangat diperlukan oleh wanita hamil,pekerja keras,olahraga,ahli bina badan dan lain-lain.Harap anda faham tentang protein.
Karbohidrat:-

Fungsi Utama & lain-lain- Memberi tenaga kepada badan manusia. Satu gram karbohidrat menghasilkan 4 kalori. Sebagian karbohidrat di dalam tubuh berada dalam sirkulasi darah sebagai glukosa untuk keperluan tenaga segera; sebagian disimpan sebagai glikogen dalam hati dan jaringan otot, dan sebagian diubah menjadi lemak kemudian disimpan sebagai cadangan tenaga di dalam jaringan lemak. Seseorang yang memakan karbohidrat dalam jumlah berlebihan akan menjadi Gemuk.

 Daging beger di kira protein.
3 keping sekali gus Yas makan bersama Mustard! Yum2

No comments: